היחס בין הסכם ממון לצוואה

שימו לבהסכם ממון אינו מחליף צוואה

בין בני זוג ניתן לערוך הסכם מיוחד שנקראהסכם ממון. אין משמעות אם בני הזוג נשואים זה לזה או  שאינם נשואים, והוא תקף גם לבני זוג מאותו המין וגם לנשואים אזרחיים.

נכון, אף אחד לא מעלה על דעתו שיבוא יום והאהבה הגדולה השוררת בין בני הזוג עלולה להסתיים. אך ישנן סיבות רבות ומגוונות שעלולות להביא את מערכת היחסים לסיומה.

הסכם ממון, הוא הסכם המסדיר את ניהול הרכוש של בני הזוג בחייהם המשותפים (הפרדה רכושית מלאה או חלקית) וכן כיצד יחולק הרכוש ככל ויחליטו לשים קץ למערכת היחסים ביניהם או במקרה של פטירת אחד מבני הזוג.

יתרונות להסכם ממון

לעריכת הסכמי ממון ישנם יתרונות רבים, שכן מועד עריכת ההסכם הוא במועד בו מערכת היחסים תקינה ומתוך מחשבה צלולה ורציונלית. במידה ומערכת היחסים מגיעה לקיצה מבלי שנערך הסכם ממון המסדיר את חלוקת הרכוש, מתחילה מלחמה קשה ומתישה לשני בני הזוג והכל כדי לנצח את הצד השני ומתוך שיקולים לא רלוונטיים. לעיתים לבני הזוג ילדים שנקלעים לעין המלחמה על הרכוש והדבר פוגע בהם קשות.

אחד מהיתרונות הבולטים הוא הכרה בסטאטוס בני הזוג, כאשר מדובר בידועים בציבור בכלל, ובידועים בציבור מאותו המין בפרט.

יתרון בולט אחר הוא קיצור הליך הגירושין וההפרדה הרכושית כל אחד יודע מראש מה שייך לא ומה שייך לבן הזוג. מאחר ובני הזג העלו על הכתב את הסכמותיהם באשר לחלוקת הרכוש, ההליך נעשה פשוט יותר לביצוע ופחות מלחיץ ומעיק על בני הזוג.

יתרון נוסף הוא השקט הנפשי. זהו יתרון חשוב ביותר. שכן בני הזוג אינם שרויים במתחים מיותרים בעת סיום היחסים, הואיל ודאגו מבעוד מועד לחלק בצורה שהוסכמה על ידי שני הצדדים את רכושם.

מה קורה לאחר הפטירה?

בפסק דין שניתן לאחרונה בבית המשפט העליון, עלה שהסכם הממון מסדיר את ניהול הרכוש בחייהם של בני הזוג. ולעיתים הוראת הורשה בהסכם ממון עלולה להיות מנוגדת לחוק הירושה.

לכן על מנת להימנע מחוסר וודאות, מומלץ לערוך בנוסף צוואה ובה לרשום בבירור מי יהיו היורשים, ומה יהיה חלקם. כלומר, צריך לרשום בצוואה האם בת הזוג תיכלל ברשימת היורשים ומה יהיה חלקה בירושה.

עו"ד שרי וייס מתמחה בתחום הצוואות והירושות לרבות עריכת הסכמי ממון וצוואות וייצוג בהתנגדויות לצוואות.

פוסטים נוספים

ייפוי כוח מתמשך

ייפוי כוח מתמשך הוא כלי משפטי שנועד לאפשר לאדם לקבוע מראש כיצד ינוהלו חייו בעתיד, אם וכאשר לא יוכל לקבל החלטות ולנהל את ענייניו, כולם

צוואה הדדית

צוואה הדדית היא מסמך משפטי שבו בני זוג, הנשואים או ידועים בציבור, מסדירים ביחד, בהחלטה משותפת, את חלוקת עזבונם בין יורשיהם, לאחר מותם. הוראות הצוואה

חובותיו של האפוטרופוס

עם קבלת מינוי כאפוטרופוס על ידי בית המשפט, נדרש ומצופה מהאפוטרופוס הממונה לפעול לטובת האדם שלטובתו מונה כאפוטרופוס (או בקיצור "אשל"א")אשל"א, בהתאם לעקרונות כלליים, וחלות

שלח לנו הודעה